23 February 2015

Selamat Tahun Baru Cina

Teks oleh: Nor Sa'adah Binti Abdul Talib

Assalamualaikum wbt.

Masih belum terlambat untuk ucapkan Selamat tahun baru cina buat pembaca Mommy's Notes. Aktiviti kami semasa tahun baru cina baru hanya di sekitar Johor Bahru sahaja. Bermula dengan ziarah kubur arwah abah mertua, kemudian terus ke Hospital Sultan Ismail untuk ziarah saudara yang sakit lumpuh sebelah badan.

                                           

Al Fatihah buat arwah abah mertua. Sejujurnya saya tidak pernah berjumpa dengan arwah bapa mertua. Cuma masa sekolah dahulu pernah tengok dari jauh masa hari terbuka sekolah. Almaklumlah saya dan suami satu kelas. :) Masa tu rasa kagum, sebab arwah bapa mertua seorang doktor. Hihi, kalau ku tahu ku jadi menantu dah lama tegur abah. Hahha..


                                          

Secara ringkasnya, menurut suami, arwah abah meninggal akibat serangan kanser kolon. Dalam tempoh setahun, penyakit tersebut menjadi semakin kronik hingga akhirnya arwah abah menghembuskan nafas terakhir pada tahun 2006. Ketika tu suami saya masih belajar di ukraine dalam bidang perubatan. Ajal maut ditangan tuhan. Hatta seorang doktor sekalipun, penyakit kanser boleh serang sesiapa sahaja secara senyap. Tanpa disedari dah masuk stage kritikal.

                                        

Sepanjang saya hidup, saya dikelilingi dengan ahli keluarga dan rakan2 yang berpenyakit kronik. Perkara ni buat saya sering berjaga2 dan sentiasa dalam mode bersedia. Bukan nk minta perkara yang buruk tapi berjaga dengan usaha mencegah sebelum berlakunya sebarang penyakit 

suasana di HSI semasa hari raya cina. ramai yang beraya di hospital rupanya.
Keluarga sebelah suami saya mempunyai latarbelakang keluarga berpenyakit kanser. Begitu juga keluarga sebelah mak saya. Sebagai langkah untuk mengurangkan risiko2 penyakit yang tidak terjangka, saya cuba dengan elakkan denagan kaedah mencegah serta berikan nutrisi yang terbaik. Antaranya mengamalkan Vivix sehari 1 sudu teh Untuk anak2 pula saya berikan nutrisi yng sesuai mengikut umur mereka seperti mealshake, vita-lea for children, vitamin c dan juga omegaguard. Anda pula bagaimana? 

Salam sayang

| Adah Talib | 0167187143 | norsaadahabdultalib@gmail.com

*produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. Sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu.



                                       



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015