17 February 2014

Saya Nak berhenti Kerja Untuk Bersama Anak!

Teks ole: Nor Sa'adah Binti Abdul Talib

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, Sabtu baru lepas ni saya berkesempatan menhgadiri majlis meraikan kejayaan Master Farihah Binti Abu Kasim dalam perjuangan bisnes Shaklee. Majlis diadakan di Putrajaya di Dewan Hotel J W Marriot dengan penuh gilang gemilang.Bermula jam 2.30 petang, tetamu sampai dan dijamu dengan juadah. makanan diikuti dengan ucapan-ucapan dari Master Iffah selaku upline master farihah serta perkongsian cerita pengalaman suka dalam meniti kejayaan bersama Shaklee.

Majlis meraikan Master Farihah Binti Haji Abu Kassim di J W Marriot Putrajaya-pic cdt to Kak Putri
Ini merupakan pengalaman pertama saya meraikan majlis kejayaan rakan Shaklee saya. Dari JB saya datang bersama Lyana Mansor dan suami untuk meraikan kejayaan mereka semua. Setibanya disana saya sangat teruja, gembira, bercampur baur perasaan kerana bertemu dengan rakan-rakan yang selama ini kenal di alam maya. Perkongsian dari Master Iffah yang saya kenal melalui dunia maya yang sentiasa bersemangat dalam usaha walaupun kesihatan beliau tidak menentu akibat sakit SLE tidak pernah luntur menjadikan semua orang termasuk saya bersemangat. Sebak dan sedih bila memikirkan sejauh mana sumbangan yang telah kita berikan pada agama dalam keadaan tubuh badan yang sihat bertenaga ini.
"jangan lokek untuk memberi" itu adalah antara kata-kata Master Iffah semasa memberi ucapan. Memberi dalam erti kata yang sangat luas. Memberi ilmu, memberi sumbangan zakat, memberi ifaq serta memberi bantuan pada keluarga dan sebagainya. Memberi tidak semesti dengan nilai yang besar tapi bermula dengan sekecil-kecil sumbangan. Sifat orang yang memberi ini akan menjadikan individu tersebut sentiasa berusaha untuk menambah / topup apa yang telah diberikan kepada orang lain. Tidak pernah orang menjadi miskin dengan banyaknya memberi. Sebaliknya Allah tambahkan rezeki mereka berkat perkongsian rezeki sesama orang lain.

Master Farihah pula menekankan kepentingan untuk adanya keperluan wujudnya pasif income walaupun kita mempunyai kerja tetap. Ini disebabkan kita tidak akan tahu apakah yang akan berlaku pada masa akan datang. Sebagai contoh, isteri tidak tahu bila ketika suami, ibu bapa dan ahli keluarga akan pergi dijemput ilahi atau ditimpa sakit . Dalam keadaan kekangan masa dan tanggungjawab, kita terpaksa membuat pilihan, apakah keluarga atau kerja perlu diutamakan.Sudah tentu keluarga lebih penting dan disinilah pentingnya keperluan untuk adanya pendapatan pasif yang membantu menampung kos sara hidup ketika sedang bercuti.

Selesai Majlis saya dan lyana sempat berjumpa Master Putri dan Master Azlin. Kak Putri seorang yang matang, petah berkata dan mempunyai kredibiliti yang sangat tinggi. Begitu juga Kak Azlin. Anak dan keluarga merupkan penguat mereka untuk terus berjuang.Begitu juga dengan saya!
Kak Putri dan Kak Azlin dalam sesi perkongsian mereka serta 'brain wash' fikiran kami :)
"Sejauh mana push factor kau disebabkan anak-anak?" " apa yang kau dah buat untuk buktikan pada anak?jangan tipu kalau kau tak buat sebenanrya. Kau tipu diri kau sendiri, tipu anak-anak dan keluarga kononnya anak adalah sebab kau nak usaha dan bersama mereka. Kalau kau kata itu push factor kau, kau akan mati kalau tak buat bisnes tu." Ha itu antara kata-kata kak Putri semasa brain wash saya.hihi. Katanya lagi, sekiranya kau dah buat setiap tips, dan apa jua amalan yang diajar oleh mento tapi masih belum capai target, maksudnya usaha itu belum cukup. Gandakan.Gandakan dan Gandakan lagi.

Kak Azlin pula berkongsi mengenai perlunya jelas dalam sesuatu perkara. Bila kita telah pilih untuk memulakan, kita perlu tahu bagaimana nak sampai ke garisan penamat. Tujuan, matlamat dan usaha perlu seiiring. Cepat atau lambat bukan penentu untuk kita berjaya atau tidak tapi yang penting keazaman untuk meneruskan perjuangan.

Kadangkala kita tersekat dalam satu-satu perkara, sangat penting untuk kita punya kawan-kawan untuk merujuk. Ini disebabkan setiap orang mempunyai pengalaman serta cabaran yang berbeza-beza. Berhenti dari mengeluh memikirkan masalah sebaliknya mula bertindak. Yakin dengan Allah dan setiap apa yagn diberikan pada kita kerana ujian itu adalah penguat. Tak perlu tipu diri sendiri mengatakan kita ttelah habis usaha walhal usaha orang lain berganda-ganda berbanding kita.

Jika anda kata anda hendak melakukan kerja demi anak-anak, buktikan 200% pada diri, keluarga dan anak-anak bahawa anda lakukan untuk mereka. Teruskan usaha dan jangan berhenti ditengah jalan. Cepat atau lambat tidak penting sebaliknya setiap jatuh bangun dalam usaha untuk sampai ke destinasi akan enguatkan diri anda.

Bergambar sebelum pulang dari J.W Marriot

Jumpa lagi Achue :)



Salam Sayang
Ummu Hannah Harith
Jurutera Kehidupan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015