15 July 2013

Apakah Penyusuan Ekslusif?

Teks: Nor Sa'adah Abdul Talib

Assalamualaikumwbt.
Syukur Alhamdulillah hari ini saya masih diberi kesempatan untuk berkongsi mengenai Penyusuan Ekslusif dalam blog ini.

“While breastfeeding may not seem the right choice for every parent, it is the best choice for every baby.”
– Amy Spangler

Jujur saya katakan, saya tidak tahu mengenai penyusuan ekslusif bayi sehingga saya diterangkan oleh adik saya yang ketika itu barumelahirkan bayi sulung beliau pada tahun 2010.Bayi yang baru lahir seharusnya diberikan susu ibu sahaja tanpa sebarang makanan/minuman tambahan selama 6 bulan. Berdasarkanapa yang diterangkan oleh adik saya, saya mula mencari dan belajar mengenai penyusuan bayi.

Kenapa ibu perlu menyusukan anak?Ini adalah disebabkan menyusukan anak merupakan fitrah semula jadi manusia. Allah swt menjadikan secara spesifik keperluan nutrient untuksetiap bayi yang dilahirkan dalam susu ibu. Sejurus selepas bayi dilahirkan, ibu perlu menyusukan secepat mungkin untuk memastikan penyusuan bayi seterusnya akan berjaya.Penyusuan bayi seharusnya mudah dan tidak menyusahkan setiap ibu.

Perkara asas yang perlu diketahui untuk menyusukan bayi ialah bayi perlu menyusu payudara ibunya dengan betul. Sekiranya teknik hisapan bayi itu tidak betul, bayi lebih sukar untuk mendapat susu terutama sekali ketika awal kelahiran dimana susu masih belum keluar dengan banyak. Sebenarnya, di awal kelahiran, susu memang sedikit dan ianya merupakan perkara yang normal.Susu yang sedikit serta kekuningan dinamakan colostrum .Ianya sangat kaya dengan nutrient yang diperlukan oleh setiap bayi.


Di sini, ingin saya kongsikan daripada pembacaan (kellymom.com) perkara yang perlu diambil kira untuk menjayakan penyusuan susu ibu. 10 perkara yang perlu ibu tahu bermula dari sebelum melahirkan,sejurus selepas melahirkan dan semasa dalam tempoh berpantang.

Sebelum Melahirkan

 IBU YANG MELAHIRKAN!Ibu sendiri perlu memastikan pada pihak hospital untuk tidak memberikan puting palsu,susu formula(jika tidak diperlukan untuk tujuan kesihatan).Di Malaysia, ia tidak menjadi satu kepayahan kerana kebanyakkan hospital kerajaan adalah hospital rakan bayi.Bagi yang memilih untuk bersalin di hospital swasta, maklumkan pada pihak hospital anda ingin menyusukan bayi anda sepenuhnya.

 KELAHIRAN NORMALKebanyakkan bayi yang lahir dalam keadaan normal tanpa bantuan perubatan(ubat dan sebagainya) lebih mudah menyusui ibunya selepas dilahirkan.Tidak menjadi kesalahan sekiranya mengambil ubat-ubatan ketika melahirkan, tetapi kejayaan penyusuan dapat ditingkatkan sekiranya kurang ubat/ suntikan penahan sakit diambil.

SOKONG PENYUSUAN SUSU IBUibu perlu belajar dan mempunyai kumpulan sokongan/rakan-rakan yang turut menyokong penyusuan bayi. Kumpulan sokongan kini banyak terdapat di internet dan saling mendidik antara satu sama lain. Selain itu juga, ibu-ibu boleh mendapatkan nasihat dan panduan daripada Kaunselor Laktasi yang terdekat dengan mereka.

PERSEDIAAN KEPERLUAN MENYUSUKANSekurang-kurangnya terdapat 2 pakaiana dalam menyusu, pad menyusu, krim untuk mengelakan luka di bahagian puting, pakaian menyusu yang memudahkan penyusuan dan gel sejuk beku untuk mengurangkan rasa bengkak di payudara. Keperluan tersebut membantu mengurngkan keradangan tapi tidak menjadi kemestian.

RANCANG KERJA HARIAN ANDA DAN LAKUKAN MENGIKUT TURUTAN: Rancang kaedah kelahiran bayi anda dengan berbincang dengan suami,ahli keluarga dan ahli perubatan kaedah yang akan diaplikasi semasa kelahiran. Kini terdapat pelbagai kaedah kelahiran seperti kelahiran di hospital secara normal/ pembedahan, kelahiran dalam air dan sebagainya.ianya penting untuk ibu bersedia dengan segala kebarangkalian sebelum menyusukan bayi

Sejurus selepas melahirkan

TERUS LAKUKANNYA: Susukan bayi anda secepat yang mungkin selepas dilahirkan. Bayi yang disusukan dalam jam pertama kelahiran mempunyai kebarangkalian untuk berjaya dalam penyusuan ekslusif ini berbanding dengan bayi yang lambat disusukan.

TIDUR BERSAMA BAYITidur bersama bayi semasa dalam wad untuk memudahkan penyusuan pada bila-bila masa. Ini bertepatan dengan konsep permintaan dan pembekalan (demand vs supply concept)

PELIHARA PUTING ANDAuntuk mengelakkan kelukaan pada puting payudara, ibu digalakann menggunakan lapik yang bersesuaian seperti Nipple shell atau krim untuk melegakan kesan melecet di bahagian putting.

 Tempoh Berpantang

TIDUR DAN JAGA KESIHATAN : tidur secukupnya.semasa bayi anda tidur serta gunakan masa sebaiknya untuk mendapatkan rehat yang cukup.Ianya penting untuk mengembalikan kesihatan dalaman anda selepas melalui proses kelahiran. Ibu-ibu digalakkan untuk mengambil ubat-ubatan serta makanan tambahan untuk membantu proses pemulihan badan.

FAHAMI REAKSI NORMALIbu perlu faham apakah perkara normal semasa tempoh penyusuan bayi. Bagaimana bayi menyesuaikan diri dengan keperluan menyusu dan bayak lagi. Selain itu juga ibu digalakkan berbincang bersama rakan, kaunselor laktasi untuk terus melalui hari-hari mendatang  untuk menyusukan bayi.

Bagi ibu yang masih tercari-cari makanan tambahan yang bersesuaian dengan keperluan tubuh, Shaklee menawarkan beberapa kombinasi set untuk anda seperti berikut:


Set Asas Ibu Berpantang
Vitalea, B Complex,Vitamin C dan Zinc complex.

Set Ekstra Sihat Ibu Berpantang
Gabungan set Asas bersama ESP dan Ostematrix


Set Premium Ibu Berpantang dan Menyusu
Gabungan set Ekstra sihat dan Lecithin dan alfalfa.

Hubungi saya Nor Sa'adah Abdul Talib ditalian 0167187143 untuk konsultasi percuma atau emailkan kepada norsaadahabdultalib@ gmail.com 

Semoga berjaya! Dan selamat menyusukan bayi anda.


1 comment:

  1. :) Seronok tengok orang boleh terus menyusukan anak... Tapi saya tiada peluang untuk menyusukan anak saya dahulu. Hanya tempoh 3 bulan sahaja, sebab saya perlu mengambil ubat untuk sebab-sebab tertentu yang saya tak dapat elakkan.

    Apa pun, teruskan penyusuan anak bagi yang ada peluang dan tiada sebab untuk berhenti menyusukan anak mereka. Sebab tidak semua ibu berpeluang baik sebegini.

    Saya redha dengan ketentuanNya...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015