16 July 2013

Kesihatan Ibu Menyusu Di Dalam Tempoh Berpantang

Teks: Nor Sa'adah Abdul Talib

Assalamualaikum wbt. Petang ini saya teruskan dengan topik Kesihatan Ibu semasa dalam tempoh berpantang sebagai kesinambungan dengan topik sebelum ini.

Pengalaman saya melahirkan 2 orang cahaya mata pada tahun 2011 dan 2012 banyak mengajar saya betapa pentingnya menjaga kesihatan semasa dalam tempoh berpantang. Ini disebabkan, semasa proses kelahiran, badan ibu kehilangan darah, lesu serta banyak menggunakan tenaga. Kesan luka jahitan serta luka dalaman perlu diberi perhatian dan dirawat sebaiknya. Tapi, tahukah ibu,ubat apa yang perlu anda ambil?

Semasa melahirkan anak yang pertama, saya bercadang untuk megamalkan jamu serta ubat periuk untuk mengembalikan kesihatan seperti sebelum mengandung dan melahirkan. Atas nasihat doktor, saya tidak terus mengambil jamu di awal kelahiran kerana risaukan bayi terkena penyakit kekuningan. Ini menyebabkan kesan pemulihan badan amat lambat saya rasai. Badan menjadi lesu dan kurang bertenaga. Akhirnya selepas 2minggu melahirkan, baru lah saya berani mengambil jamu-jamu serta ubat tradisional.Alhamdulillah, kesan pada badan semakin positif dan bertenaga, tapi bayi saya menunjukkan tanda-tanda tidak serasi dengan ubatan jamu.Badannya sedikit panas serta mata sentiasa berair. 

Disebabkan tidak senang melihat ketidak selesaan anak kecil saya, saya mencari alternatif lain untuk keperluan tubuh saya. Hasilnya saya menemui Shaklee yang menawarkan elemen berikut untuk ibu yang sedang dalam proses pemulihan .


VITALEA

Multivitamin dan multimineral yang membekalkan 28 jenis nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Ia mengandungi Beta Karotena untuk pemulihan dan perkembangan tisu; kalsium,, fosforus dengan vitamin C & D untuk kesihatan tulang dan penyusuan; Biotin dan Panthotenic Acid untuk metabolisma lemak dan Vitamin B12 untuk pembentukan sel darah merah.Ibu yang baru mengalami proses melahirkan sudah tentu kehilangan banyak darah. Maka multivitamin ini menjadi satu keperluan tambahan untuk membantu proses pemulihan. Selain itu Vitalea berfungsi untuk menambah tenaga serta kecergasan tubuh badan.

B COMPLEX

B Complex lengkap dengan 8 jenis vitamin B untuk kesihatan sarafs dan juga anti-stress. Ibu baru bersalin biasanya mengalami sedikit tekanan perasaan yang jika tak dibendung boleh membawa kepada meroyan. Berada dalam keadaan tertekan juga boleh memberi kesan kepada susu badan. Ia juga berfungsi sebagai pengurang masalah keletihan dan kelesuan  melalui proses penghadaman,menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga.

VITAMIN C

Vitamin C penting dalam penjagaan kolagen tubuh. Vitamin C membantu penyerapan zat besi bagi mengelakkan anemia di kalangan ibu baru bersalin. Ia juga penting untuk mencegah selesema.Selain itu juga, Vitamin C membantu masalah insomnia. Ibu-ibu yang dalam keadaan berpantang, biasanya mengalami tidur yang tidak berkualiti.Vitamin C ini membantu mengatasi masalah tidur, stress serta masalah berkaitan mental seperti meroyan dan sebagainya.

ZINC

Zinc berfungsi mengaktifkan 200 jenis enzim. Ia berkebolehan menggabung DNA,RNA dan protin seterusnya merngsang regenerasi sel.Kekurangan zinc menjadikan luka lambat sembuh, dan ia juga berkait dengan tekanan selepas bersalin. Zinc juga membantu mengelakkan jangkitan pada luka serta mengelakkan rambut gugur.t.Pengambilan Zinc selepas bersalin membantu penguncupan uterus dan mengembalikan daya ketahanannya.Pengambilan secara konsisten dan berterusan selepas bersalin menggalakkan ovulasi di kalangan wanita

ESP

Energizing Soy Protein  terdiri daripada 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia.ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.Ibu baru bersalin memerlukan protein untuk membina kembali tisu-tisu dan memulihkan badan selepas selepas bersalin. Protein juga penting dalam penyusuan susu ibu.

OSTEMATRIX

Ostemtrix berfungsi untuk menguatkan tulang. Ia juga mengelakkan daripada kekejangan serta kebas, meringankan stress serta mengeklkan kealkalian tubuh.Gabungan kalsium-magnesium-vitamin D dan mineral2 lain bukan saja baik untuk tulang dan gigi malah membantu dalam pembentukan sel darah dan mengelakkan sembelit.

ALFALFA COMPLEX

Digunakan sejak berzaman sebagai milk booster (tapi awas jika bayi mengalami jaundis, tangguhkan dulu pengambilan alfalfa)

LECITHIN

Lecithin dari ekstrak kacang soya organik membantu ibu menyusu mengelakkan dan merawati bengkak susu.Ia membantu pemecahan lemak dan kolestrol ang bertindak sebagai pembersih salur darah. Secara tidak langsung, membantu ibu menurunkan berat badan.Lecithin juga mencantikkan otot dengan meangaktifkan metabolisma sel dan melembabkan dan menghaluskan kulit

Jika anda ingin mendapatkan  set ibu berpantang yang bersesuaian dengan anda dan bajet, hubungi saya Nor Sa'adah Abdul Talib ditalian 0167187143 untuk konsultasi percuma atau emailkan kepada norsaadahabdultalib@ gmail.com 

Salam sayang
Nor Saadah Abdul Talib

 

2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    Wahhh, banyaknya ubat2an. Tp mcm menarik juga. Tak perlu tutup hidung dgn bau jamu dan ubat periuk dah. Nanti jika ada rezeki dpt cahaya mata saya rujuk pn. Saadah yer.
    Selamat Maju Jaya..
    Chaiyo!!! Insyaallah

    http://mariatulqiptiyahmdsah.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. terima kasih mariya :)
    Sebenarnya nampak macam banyak nk kena mkn tp kalau ikut jadual, tak terasa banyak pun :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015