16 July 2013

ENERGIZING SOY PROTEIN SHAKLEE

Teks: Nor Sa'adah Abdul Talib

Energizing Soy Protein

Energizing Soy Protein (ESP)merupakan makanan tambahan berasaskan soya. Ia diperbuat daripada kacang soya terpilih yang bersifat “non genetically modified organism” (non-gmo) . Ciri ini membezakan  antara ESP dari Shaklee dengan produk-produk setara dengannya.

Setiap 850 g ESP dihasilkan daripada 30kg kacang soya non gmo  yang dicuci dengan air tanpa pemprosesan menggunakan alcohol. Ini bertujuan untuk mengekalkan Isofalvones  genistein dan daidzen yang kritikal untuk membekalkan seluruh kebaikan soya.Berbeza dengan kebanyakkan protein kacang soya terdapat dipasaran, diekstrak menggunakan alkohol yang menyebabkan kehilangan isoflavon soya tersebut.
ESP dari Shaklee merupakan satu-satunya produk yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan iaitu Isoleucine,Leucine, Lisin, Methionine, Phenylalanine, Serine, Threonine, Tryptophan dan Valine. Selain itu juga ESP diperkaya dengan 5 sumber vitamin (Vitamin A,D,E,K dan B) dan 4 sumber mineral. ESP sangat sesuai untuk semua peringkat umur tidak kira usia. Kandungan Indeks Glisemik  (G.I) yang rendah menjadikan ia sangat sesuai untuk org yang menghidap kencing manis.

Satu hidangan ESP Shaklee ini bersamaan dengan 2kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, bersifat rendah lemak,tiada kolestrol,tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.

  •  Awet Muda-ESP mengandungi asid amino yang penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit dan lain-lain. Pengambilan yang secukupnya menggalakkan pertumbuhan sel secara sihat oleh tubuh badan dan membantu menurangkan kesan penuaan.
  • Baik Untuk Hormon-Kandungan Isoflavones yang terdapat dalam kacang soya berfungsi menyamai hormone wanita. Selain itu juga ia membantu merendahkan paras kolestrol dalam darah, mencegah penyakit tulang rapuh-osteoporosis dan sakit jantung
  • Baik Untuk Prostat-Genistein(phytoestrogen yang terkandung dalam isoflavones) daripada kacang soya terbukti mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser. Ia bertindak memusnahkan radikal bebas didalam sel badan sebelum ia menukarkan sel DNA  kepada sel kanser.
  • Kulit berseri dan anjal – Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan  parut.
  • Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.
  • Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi serta kedutan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015