18 July 2013

Cukup ke Bayi saya minum susu?

Teks: Nor Sa’adah Abdul Talib

Cukup ke Bayi saya minum susu?

Assalamualaikum wbt. Alhamdulillah hari ini saya berkesempatan untuk  teruskan perkongsian mengenai penyusuan ekslusif. Seringkali saya ditanya oleh rakan-rakan sepejabat, terutama ibu-ibu yang baru pertama kali melahirkan anak. “Cukup ke baby saya isap susu, kak?””anak saya asyik nak melekat dengan saya je,kenapa ye”

Untuk mengetahui samada bayi anda cukup menyusu atau tidak, ada beberapa perkara yang perlu ibu perhatikan. Melalui pembacaan saya di kellymom.com , saya ringkaskan seperti di bawah:

 Berat bayi- Sekiranya bayi anda menunjukkan pertambahan berat , ini menunjukkan bayi anda cukup menyusu.Di awal kelahiran, kebanyakkan bayi mengalami penurunan berat badan anta 5-7%. Situasi ini adalah normal. Selepas 2 minggu kelahiran, kenaikan berat bayi akan terus naik seiring dengan pertumbuhan tumbesarannya. Secara purata, bayi akan bertambah berat  6oz/minggu sekiranya menyusu susu ibunya. Sekiranya tidak ada pertambahan berat bayi, ibu perlu bertindak bertemu kaunselor susu ibu untuk mengenalpasti punca masalah.

Lampin Basah- bayi yang kerap menyusu, biasanya lebih kerap ditukar lampin. Pada hari pertama selepas dilahirkan, hanya 1 lampin kain yang basah, bertambah 5-6 helai dalam tempoh seminggu. Untuk mengetahui tahap kebasahan lampin, ibu boleh tuangkan 45ml air pada lampin bersih dan rasainya. Sekiranya bayi kencing dengan kerap, jumlah urin/helai lampin adalah sedikit.

Lampin kotor: 3 – 4+ helai sehari selepas hari ke 4
Najis bayi seharusnya bewarna kuning tanpa meconium selepas hari ke 5. Kebiasaanya, bayi yang menyusu mengeluarkan najis yang lembut, sedikit berair atau berbiji-biji)

Tanda-tanda lain: Ibu akan merasakan payudaranya lembut selepas bayi menghisap dan bayi kelihatan selesa, aktif dan mengikuti carta perkembangan bormal bayi.

Sepanjang tempoh menyusukan anak, ibu perlulah menjaga pemakanan harian kerana nutrient harian ibu akan turut diserap ke dalam susu yang diminum oleh bayi. Pengambilan makanan tambahan sangat digalakkan untuk menampung keperluan ibu dan anak. Shaklee ada menawarkan set yang bersesuaian untu ibu menyusu serta selamat untuk bayi.



Sekiranya anda berminat, hubungi saya Norsaadah di 0167187143 atau emailkan pada norsaadahabdultalib@gmail.com  untuk mendapatkan konsultasi percuma. 

Selamat menyusukan bayi anda!

Salam sayang,

Nor Sa’adah Abdul Talib

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015