18 November 2013

Mengapa Kita Perlukan Suplement?

Teks Oleh: Nor Sa'adah Binti Abdul Talib

Assalamualaikum wbt. Hari ini saya ingin kongsikan mengenai kepentingan nutrient pada tubuh badan serta kaitan bantuan makanan tambahan atau lebih dikenali dengan supplement.

Alhamdulillah, Allah menciptakan manusia sebagai makhluk terbaik sebagai khalifah. Tubuh manusia seperti yang kita semua maklum berfungsi seolah beribu-ribu jentera beroperasi serentak 24 jam sehari. Bagi memastikan setiap jentera berfugsi dengan baik, secara adatnya kita memerlukan bahan bakar tertentu untuk menggerakkannya. Begitu juga badan manusia.

Bahan bakar yang diperlukan oleh tubuh badan manusia datang daripada sumber makanan yang diambil setiap hari. Makanan yang diambil terdiri daripada gabungan pelbagai nutrisi yang terdiri daripada sumber air, vitamin, minerals, enzim, asid amino, karbohidrat dan lipids. Setiap nutrisi ini berbeza bentuk, fungsi, kuantiti yang diperlukan oleh tubuh badan- bagaimanapun kesemuanya penting untuk kesihatan tubuh badan.

Pemakanan yang seimbang membantu tubuh badan untuk kekal sihat dan bertenaga. Sumber-google search

Panduan pemakanan yang dicadangkan oleh Harvard Medical School- Sumber dari Google Search
Setiap nutrisi yang dibekalkan pada tubuh badan memainkan peranan yang penting sehingga peringkat mikroskopik, dan setiap satu daripadanya mempunyai proses spesifik yang sangat berbeza.  Nutrien tersebut diperlukan untuk setiap proses tubuh badan termasuk untuk memperbaiki tisu sel serta melawan serangan penyakit.

Hasil penyelidikan menunjukkan, setiap bahagian tubuh badan mempunyai kepekatan nutrisi tertentu yang tinggi. Perbezaan nutrien yang sangat ketara ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan sebahagaian daripada tubuh badan tidak berfungsi seterusnya mengakibatkan kerosakkan. Bagi mengelakkan kesan kekurangan nutrisi ini, pengambilan diet yang seimbang dan nutrient dari supplemen sangat-sangat membantu. Otak dan fikiran yang sihat, kemampuan daya ingatan, keanjalan kulit, kadar penglihatan dan lain-lain merupakan indikasi yang menunjukkan badan kita berfungsi dengan sempurna. Dengan bantuan nutrisi daripada suplimen, senaman dan diet yang seimbang, proses penuaan dapat diperlahankan sekaligus meningkatkan keupayaan untuk hidup lebih lama dan sihat.

Senaman membantu mengekalkam kesihatan badan disamping pemakanan yg sihat dan seimbang-sumber google imej

Sekiranya tubuh badan kita tidak dibekalkan dengan nutrisi yg sepatutnya, secara tidak sengaja kita mendedahkan tubuh badan untuk mudah diserang penyakit. Walaupun badan tidak menunjukkan sebarang tanda sakit, ia tidak bermaksud tubuh kita sihat sepenuhnya. Sebaliknya, secara mudah disimpulkan, badan kita sebenarnya masih belum menunjukkan sebarang simptom penyakit. Masalah utama yang menyebabkan kita tidak dapat nutrisi secukupya adalah disebabkan proses penyediaan makanan tersebut. Makanan yang dimasak terlalu lama, menyebabkan nutrisi pd makanan tersebut termusnah disebabkan haba.

Sedekad yang lalu, penemuan daripada hasil penyelidikkan turut menemui kepentingan fitokimia dan nutrisi untuk tubuh. Fitokimia atau lebih dikenali sebagai fitonutrien merupakan kompaun dalam tumbuhan yang menyebabkan tumbuhan tersebut aktif secara biologikal. Hanya sebilangan kecil individu yang mengambil buah-buahan dan tumbuhan secara mencukupi unntuk mendapatkan kesan nutrisi optimum- oleh itu pengambilan suplimen sangat membantu untuk menampung kekurangan nutrisi tersebut.

Fitokimia bukanlah nutrien dalam dalam bentuk yang biasa. Sebaliknya ia mengambilkira warna tumbuhan, rasa serta keupayaan untuk melawan jangkitan penyakit. Pasukan penyelidik telah melakukan kajian serta mengenalpasti fitokimia tersebut dapat diekstrak secara terbaik dan dijadikan dalam bentuk pil, serbuk dan kapsul. Produk fitokimia ini diklasifikasikan dibawah terma "nutraceuticals". Food And Drug Administration (FDA) mengklasifikasikan makanan yang mempunyai bahan fitokimia sebagai "dietary supplement" atau makanan tambahan.

Tubuh manusia merupakan sesuatu yang unik. Sebelum mengambil suplimen, kita hendaklah tahu jumlah yang betul serta nutrisi yang perlu. Ianya dapat dilakukan dengan memahami asas nutrisi yang diperlukan bersesuaian dengan aktiviti dan kesihatan tubuh kita.Tanya pada diri sendiri, apakah pemakanan kita seimbang setiap hari? Apakah aktiviti harian kita menjurus kepada aktiviti yang menyihatkan seperti bersenam atau berjalan kaki. Sejauh mana kita menjaga kesihatan serta kecerdasan badan. Sebenarnya, pengambilan nutrisi tambahan sangat berguna bagi setiap dikalangan kita.

Saya dan keluarga merupakan pengambil suplimen. Perbezaan yang ketara dapat dirasakan sebelum dan selepas pengambilan suplimen. Sekiranya anda ingin mendapatkan suplimen yang selamat dan natural serta berkesan, boleh hubungi saya selaku distributor bebas Shaklee untuk konsultasi secara percuma

.

Salam sayang
Ummu Hannah Harith
Jurutera Kehidupan.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015