11 May 2014

3 Vitamin Asas Sebagai Rahsia Kulit Jelita

Teks oleh: Nor Sa'adah Binti Abdul Talib

Kulit yang sihat dan cantik menjadi idaman setiap wanita terutamanya. Namun demikian, tidak dinafikan lelaki juga turut menjaga kecantikan kulit. Kulit yang sihat dan bersih sedikit sebanyak memberi kesan pada diri dan penampilan seterusnya menambah keyakinan diri.

Apakah makanan terbaik untuk memastikan kulit mendapat vitamin serta keperluan bagi mencantikkan kulit?
Menurut dermatologist Doris Day "Kecantikan kulit boleh dirasakan dari luar dan dalam" iaitu dari pemakanan yang sihat. Makan lebih banyak buah dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan sangat bagus untuk tubuh badan dan kulit.

Antioksidan seperti beta-carotene dan vitamin C, E dan A membantu menghalang kerosakkan yang disebabkan molekul yang tidak stabil yang dikenali sebagai radikal bebas. Radikal bebas menyebabkan kesan penuaan pada kulit dan tubuh badan.

carotomax sebagai sumber vitamin A dalam bentuk Beta Carotene
Selain itu, amalan pemakanan yang terdiri dripda kombinasi buah-buahan dan sayur-sayuran juga cara terbaik untuk mendapatkan sumber antioksidan. Buah seperti blueberri, strawberi, anggur serta sayuran seperti tomato, bayam dan sebagainya sangat bagus untuk kulit keranan mengandungi antioksidan seperti lycopene. 

Bagi individu yang mengamalkan omega 3 dalam diet harian mereka, bonus mendapat hasil kulit cantik juga kerana asid lemak omega-3 membantu lapisan luar kulit jadi kuat serta menghalang kesan pencemaran dari luar terhadap kulit dan tubuh badan. Contoh makanan yang mengandungi asid lemak omega-3 ialah salmon, ikan sardin, telur dan juga walnut.

Pengambilan supplement dalam pemakanan harian tidak dinafikan sangat membantu untuk mendapatkan hasil kulit dan badan yang sihat.Antara Supplement Shaklee yang sangat bagus untuk kulit ialah Vitamin C Sustained Release, Carotomac sebagai sumber Vitamin A dan Vitamin E with grape seed extract sebagai sumber Vitamin E.

Vitamin E yang diperkaya dengan biji anggur merupakan antioksidan yang melawan radikal bebas dalam badan.
 Bagi individu yang tidak dapat pastikan pengambilan nutrisi yang seimbang, perokok atau terdedah pada perokok sangat berisiko tinggi terdedah pada radikal bebas. Selain itu, amalkan minum air yang mencukupi untuk keperluan tubuh.
pengambilan Vitamin C perlu ditingkatkan terutama jika terdedah kepada asap rokok.

Selain daripada mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang berserta air yang mencukupi, tidur yang berkualiti serta melakukan senaman juga membantu menghasilkan kulit yang sihat dan cantik. Penggunaan pelindung sinaran matahari, sunscreen block juga penting bagi mengelakkan kulit dari terkena sinaran uv.

Sabar sebagai kunci 

Kulit yang sihat dan cantik bukanlah bermula dengan sehari dua penjagaan. Sebaliknya memerlukan masa untuk dibaik pulih serta memerlukan kesabaran yang tinggi bagi setiap individu. Menurut pakar kulit, "berikan tempoh sekurang-kurangnya 3 bulan untuk melihata kesan baik pulih kulit.




salam sayang;
ummu Hannah Harith






Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk  SHAKLEE boleh hubungi saya di:


Nor Sa'adah Binti Abdul Talib
♥ sms/whatsApp: 016-7187143
♥ Emel : norsaadahabdultalib@gmail.com 
♥ Fb: www.facebook.com/shahadahhealthcare  sila klik LIKE utk info terkini














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015