17 February 2015

Makan Minyak Ikan Boleh Kurus?

Teks oleh: Nor Saadah Binti Abdul Talib

Assalamualikum wbt.

Makan minyak ikan boleh kurus? Betul ke?Sebelum ni saya makan Omegaguard Shaklee sebab nak bagi sumber EPA dan DHA pada anak yang saya susukan sahaja. Sedar tak sedar, orang tegur dah makin kurus.Apa lagi, gembira la kan? sebab memang idaman setiap ibu selepas bersalin nak cepat kurus. Haa..Itu lah pengalaman saya masa menyusukan kedua2 anak saya sebelum ni.

Ok sebelum pergi lebih jauh, mari kita semak, apa sebenarnya  Omegaguard Shaklee ni atau lebih dikenali sebagai minyak ikan omega 3? Asid lemak omega 3 yang juga dikenali sebagai asid lemak perlu merupakan lemak sihat atau baik yang diperlukan utk sokong tisue normal dalam badan.  Setiap membran sel, salur darah dan saraf terbina daripada asid lemak.  Oleh kerana badan tidak dapat menghasilkan asid lemak yang diperlukan, kita perlu dapatkannya daripada sumber makanan seperti ikan tuna, mackerel dan paling mudah supplement terbaik Omegaguard Shaklee.

Macam mana asid lemak ni berfungsi untuk bakar lemak ye? mekanisma yang mudah difahami seperti berikut:

  • omega 3 bantu bakar lemak dengan memberi tindakbalas pada hormon leptin .
  • hormon leptin memberitahu otak supaya kurang makan disebabkan tidak rasa lapar.
  • Leptin meningkatkan metabolisma dengan meningkatkan hormon thyroid sekaligus menggalakkan pembakaran lemak.
Sekiranya badan tidak memberi tindak balas yang baik dengan hormon leptin, otak akan menerima signal lapar dan menggalakkan makan lebih banyak seterusnya menyebabkan kegemukkan.Selain itu juga, kajian semasa menunjukkan omega 3  membantu mengurangkan rasa lapar dengan menstabilkan aras gula dalam darah.Individu yang bersenam dengan menambah omega 3 dalam diet harian mereka membakar lebih kalori berbanding individu yang hanya bersenam sahaja.


Bagi ibu yang menyusukan anak, sejumlah kalori ekstra dibakar berbanding individu yang tidak menyusukan anak. Apa lagi, pengambilan omega 3 yang konsisten dah tentu dapat mempercepatkan lagi proses penurunan berat badan. Ibu comel loteh, anak membesar dengan bijak dan sempurna. kan ke seronok?

kenangan menyusukan anak sulung :) precious momment

Apa pilihan ibu2 lain? nak kurus semudah ABC dan anak pintar? cepat2 lah rebut peluang ni :)


| Adah Talib | 0167187143 | norsaadahabdultalib@gmail.com

*produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. Sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Nor Sa'adah Abdul Talib
Designed by UMIESUEstudio 2015